Eres Holz

MEDIA

deutschlandfunk.svg

November 2021

Forum neuer Musik 2021

Eres Holz' string quartet „Dunkle Risse“

Hanno Ehrler

Matthias Reuland - Tonmeister

Asasello Quartett

Rostislav Kozhevnikov - violin
Barbara Streil - violin
Justyna Sliwa - viola
Teemu Myöhänen - cello

Der Berliner Komponist Eres Holz rührt an Fragen von existenzieller Dimension. Als Künstler will er kein trügerisches Paradies entfalten, sondern den Widersprüchen des Lebens, Ängsten und Grenzsituationen ins Auge sehen. Das Asasello Quartett hat sein Auftragswerk „Dunkle Risse“ ersteingespielt.

Mit seinem Komponieren fragt Eres Holz nach dem Sinn des Lebens. Dabei müsse er sich auch auf Nachteiliges, Unerfreuliches einlassen. „Ohne Negativität verkümmert das Leben zum toten Sein. Gerade die Negativität erhält das Leben lebendig“, schreibt der gleichfalls in Berlin lebende koreanische Philosoph Byung-Chul Han. Das könnte auch Eres Holz gesagt haben. Holz beobachtet, dass man in unserer Gesellschaft heute nur das Positive sehen wolle. Wodurch Oberflächlichkeit entstehe. Sie verleihe den Dingen einen schalen Glanz und verdecke die Abgründe des Lebens. Und nicht zuletzt auch den Tod.

   

touching universes.jpg

Touching Universes

Release: 26. August 2022
Label: NEOS Music GmbH
EAN: 4260063122071
Order number: 12207-08
Number of discs: 2
Duration: 156 minutes

deutschlandfunk.svg swr2.svg

Nomination for the OPUS Klassik

touching universes.jpg

"Touching Universes" was nominated for the OPUS Klassik in three categories: "Composer of the Year", "Chamber Music" and "Contemporary Music"

opusklassik-nomination.svg

neos.svg

June 2023

Lob der Vergänglichkeit

In addition to Sarah Nemtsov, Eres Holz contributed an outstanding work to this rich, thoughtful Forum. His string quartet Dunkle Risse wants to set the negative pole to our society, which focuses only on positiveness. Beauty arises here from pain, from carefully developed, fragile, repeatedly broken up sound spaces in which the transience of the sound leads us straight to the meadow of paradise.

read more

Isabel Herzfeld

Forum neuer Musik 2021

NZM - Neue Zeitschrift für Musik

nzfm.svg

1/2022

Touching Universes

For Eres Holz, the microtones stand »as a sign of the imperfection of human – human as a biological being, and not a sterile, not a 'well-tempered' machine. Microtones as an expression of pain, but also of passion and eroticism.«


read more

Ingo Dorfmüller

NEOS

neos.svg

2022

Touching Universes

Harmony is essential as a frame of reference for the melodic: “I work harmonically so that the melodies obtain a relevance of meaning, as Bach does. And that is precisely why I allow myself melodic freedom, because it is harmonically well-founded.«


read more

Ingo Dorfmüller

NEOS

neos.svg

2022

Eres Holz: Dunkle Risse

Holz does not want to unfold a deceptive paradise in his music, but to raise questions about fears and existential situations. This means creatively facing the contradictions of life.

read more

Hanno Ehrler

Forum neuer Musik 2021

deutschlandfunk.svg

Eres Holz: Dunkle Risse

Eres Holz's great string quartet also relies on emotions; it is inspired by thoughts of crossing borders and internal state of extremity.

read more

Frank Kämpfer

Forum neuer Musik 2021

deutschlandfunk.svg